Fraude bij verzekeraars
Fraude is vaak niet het eerste wat bij je opkomt als je denkt aan het verhalen van schade. Maar toch komt dit vaker voor dan je denkt. In 2017 werden er 11.500 mensen betrapt op verzekeringsfraude. Dit leverde een schadepost op van 101 miljoen euro. Volgens het Verbond van Verzekeraars lag het werkelijke fraudebedrag op “enkele honderden miljoenen euro’s”. Uiteindelijk betalen onschuldige verzekerden hierdoor hogere verzekeringspremies om deze schade weer recht te zetten.
Claimen bij fraudegevallen
Verzekeraars zien de gekste fraudegevallen voorbijkomen. “Een vakantieganger diende een claim in omdat zijn spullen waren gestolen in Zuid-Afrika. Hij claimde ook een ‘gestolen’ winterjas terwijl het hartje zomer was in Zuid-Afrika. Dat viel de verzekeraar wel op en uiteindelijk bleek dat de globetrotter veel meer spullen had opgegeven die niet gestolen waren. De claim van 7750 euro werd dan ook afgewezen”, aldus het Verbond van Verzekeraars.
Fraude komt dan ook regelmatig voor bij het aangeven van schade bij motoren en auto’s. Mensen geven dan aan verschillende deuken en krassen aan hun auto te hebben gekregen als gevolg van een bepaald ongeval, terwijl het dan overduidelijk is dat deze schade niet in één ongeval kan zijn ontstaan.
Opmerkzaamheid bij fraude
Er wordt bij het ontvangen en afhandelen van een schadedossier niet meteen aan fraude gedacht. Wanneer er schade wordt geleden door bijvoorbeeld een verkeersongeval is het niet nodig om dit meteen in twijfel te trekken. Vaak zijn hier meerdere partijen en eventuele getuigen bij betrokken die kunnen vaststellen dat een ongeval werkelijk heeft plaatsgevonden.
Toch is het noodzakelijk voor zowel letselschadebehandelaars als verzekeraars om hier wel hier wel aandacht voor te blijven houden. Een letselschadebureau wil natuurlijk niet meewerken aan het verhalen van valse schade, maar kan hier als belangenbehartiger toch onbewust een rol in spelen. Oplettendheid is belangrijk, uit verschillende onderzoeken blijkt immers dat ongeveer 10% van de schadekwesties fraude betreffen.
Opsporen fraude
Het achterhalen van fraude blijft een lastige zaak, er is vaak te weinig politiecapaciteit om fraude op te sporen. Het kost veel tijd en geld.
Wanneer er een vermoeden is van fraude is het voor een verzekeraar mogelijk om een persoonlijk onderzoek in te stellen. De verzekeraar heeft zich dan te houden aan de Gedragscode Persoonlijk Onderzoek en ook zijn er wettelijke bepalingen die hiervoor gelden. Dit maakt het onderzoek lastig. Als er eenmaal fraude wordt geconstateerd is het voor de verzekeraar mogelijk om de uitgekeerde bedragen en alle kosten die bij het onderzoek komen kijken, terug te vorderen.
Bronnen: