Motorrijders lopen hoge risico’s in het verkeer
Afgelopen dagen waren de temperaturen erg aangenaam. Volgens het AD zorgde dit voor een flinke hoeveelheid motorrijders die massaal de weg opgingen, ook al werd dit vanwege de veiligheidsrisico’s omtrent het coronavirus zwaar afgeraden. Motorrijders lopen een groot risico om betrokken te raken bij een ongeval en kunnen zo de zorg onnodig belasten. Dit kan in deze crisisperiode een vervelende bijkomstigheid zijn. Het personeel in de zorg is op dit moment immers hard nodig in de strijd tegen het coronavirus.
Motorongevallen in Nederland
Verkeersongevallen kunnen ontstaan door een combinatie van verschillende factoren. Bestuurders en passagiers van gemotoriseerde tweewielers behoren tot de meest kwetsbare verkeersdeelnemers en komen regelmatig in ongevallen terecht. Uit het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid blijkt dat van alle ernstige en dodelijke motorongevallen in Nederland ongeveer 50% een botsing is tussen een motor en een auto en 40% een enkelvoudig ongeval (een ongeval waar geen andere verkeersdeelnemer bij betrokken is). De overige 10% van de ongevallen bestaat uit botsingen tussen een motorrijder en andere verkeersdeelnemers (fietsers, voetgangers, andere motorrijders, enz.).
Invloeden die ongevallen veroorzaken
Ongevallen met motoren ontstaan vaak doordat ze over het hoofd worden gezien. Er wordt gesuggereerd dat motorrijders vooral vaak in conflict raken met tegemoetkomende afslaande voertuigen of voertuigen die vanuit een zijweg op de hoofdweg weg komen rijden. Met het verlenen van voorrang worden er veel fouten gemaakt, de schuld ligt dan vaak bij de automobilist.
Verder gebeuren er ook vaak enkelvoudige ongevallen, er is dan geen andere verkeersdeelnemer bij betrokken. Motorrijders kunnen snel de macht over het stuur verliezen en op deze manier ten val komen. Ook heeft een gebrekkige infrastructuur en slecht wegdek invloed op het veroorzaken van ongevallen. Een nat wegdek en zand op de weg zijn factoren die bij motorongevallen tevens een rol spelen.
De vangrail is ervoor bedoeld om te voorkomen dat voertuigen de weg in zijdelingse richting verlaten, kantelen of de middenberm doorkruisen. Hierdoor wordt letsel aan inzittenden en schade aan de auto zo veel mogelijk beperkt. Maar als een motorrijder bij een ongeval tegen een vangrail aankomt, zorgt dit vaak voor ernstig letsel. Volgens het Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dragen botsingen met vangrails en andere wegafschermingen bij aan 2-4% van de dodelijke motorongevallen in Europa.
Risico’s als motorrijder
Een ongeluk met een motor is vaak heftiger dan met een auto. Motoren zijn niet voorzien van airbags en als motorrijder ben je compleet blootgesteld aan de directe omgeving. Ook val je makkelijker om. Snelheid heeft een grote invloed op de kans van een ongeval. Als een motorrijder 130 km/u rijdt, is er sprake van een langere remweg en is er minder tijd om te reageren. Als een motorrijder met een hoge snelheid ten val komt, is de kans op letselschade erg hoog. Natuurlijk hangt het er ook vanaf of de motorrijder beschermende kleding en een helm draagt.
Kortom, als motorrijder ervaar je veel nadelen die je als automobilist niet altijd meemaakt. Wees altijd alert en houd er rekening mee dat je niet altijd even goed zichtbaar bent voor andere weggebruikers. Houd je altijd aan de maximumsnelheid en draag beschermende kleding. Op deze manier voorkom je ongelukken en verklein je het risico op letselschade!