Letselschade claimen als zwakke verkeersdeelnemer
Als je een aanrijding hebt gehad met een fiets is het goed om te weten wat je te wachten staat. Een fietser of voetganger wordt in de wet gezien als een zwakke partij. Bij een zwakke partij in het verkeer gaat het over een niet-gemotoriseerd voertuig, gemotoriseerde voertuigen worden dus gezien als de sterke partij. Daarom is het bij een ongeval tussen een fiets of voetganger en een auto vaak zo dat de aansprakelijkheid bij de automobilist ligt. Toch kan het zo zijn dat het gemotoriseerde voertuig niet aansprakelijk te houden valt, in dat geval is er sprake van overmacht. Letselschade verhalen bij een ongeval waarbij overmacht een factor is, is erg lastig.
Overmacht
In een geval van overmacht is er sprake van een situatie waar niks aan kan worden gedaan. In dit geval kon de bestuurder van het gemotoriseerde voertuig het ongeval dus niet voorkomen. In het geval hieronder wordt er dus gesproken over ‘aan opzet grenzende roekeloosheid’.
In een uitspraak van 31 mei 2017 werd er verklaard dat een voetganger aan opzet grenzende roekeloosheid had vertoond. De man reed vroeg in de ochtend op de snelweg in zijn auto toen hij een lekke band kreeg. Hierdoor bracht hij zijn auto tot stilstand op de wisselrijstrook, die zowel dient als uit- en invoegstrook. Vervolgens is de man uitgestapt om zijn gevarendriehoek uit de achterbak te pakken. Op dat moment is hij aangereden door een aankomende auto. Het was die ochtend erg donker en druk op de weg.
De uiteindelijke uitspraak die de rechter deed was dat de aansprakelijkheid van de auto die de man aanreed, 50% was. Aan de ene kant toonde de man door in het donker uit zijn auto te stappen aan opzet grenzende roekeloosheid. Maar aan de andere kant werd hij op het moment van uitstappen beschouwd als een zwakke partij, en dus bij een aanrijding met een gemotoriseerd voertuig in het voordeel genomen.
Er was in dit geval dus deels aan opzet grenzende roekeloosheid door de voetganger, en deels sprake van overmacht voor de aanrijder.
Voordeel
Uit de bovenstaande uitspraak kun je dus concluderen dat er zelfs in uitzonderlijke gevallen de zwakke verkeersdeelnemer nog 50% vergoed kan krijgen. Dit percentage kan echter oplopen, afhankelijk van de ernst van de verkeersfout en opgelopen letsel.
Letsel020
Het is bij dit soort ongevallen altijd lastig om te bepalen wie er nou precies voor hoeveel procent aansprakelijk is. Daarom is het belangrijk een letselschadespecialist van Letsel020 in te schakelen, deze helpen je geheel kosteloos met het verhalen van je schade!
Bron: Rechtbank Zeeland-West-Brabant, 31 mei 2017, ECLI:NL:RBZWB:2017:3436.