Letsel in het Openbaar Vervoer
Mensen denken vaak sneller aan letselschade door een ongeval met de auto dan aan een ongeval in het openbaar vervoer. Dit soort ongevallen zien we dan misschien niet dagelijks in het nieuws, maar ook dit komt voor. Zo kan er een aanrijding met een bus plaatsvinden, een trein ontsporen of misschien moet een tram plotseling zo hard remmen waardoor jij als inzittende letselschade oploopt. Zo gebeurde er op 10 februari 2020 een ongeval met een trein die van Utrecht onderweg was naar Amsterdam waarbij er een bovenleiding losschoot en tegen een trein aankwam. Een reiziger liep oogletsel op doordat zij glas in haar oog kreeg. Wie kan er in zo’n situatie aansprakelijk gesteld worden?
Aansprakelijkheid
Nu is het in Nederland gelukkig zo geregeld dat je als reiziger goed beschermd bent voor een ongeval in het openbaar vervoer. Wanneer jij een kaartje koopt of met een OV-chipkaart reist, ga je een overeenkomst aan met de vervoerder die vervolgens de plicht heeft om jou veilig naar de eindbestemming te brengen. De vervoerder heeft een zorgplicht naar de reiziger toe.
De vervoerder, zoals NS of Arriva, is meestal aansprakelijk voor de schade die je oploopt tijdens een ongeval in het openbaar vervoer. Alleen wanneer er sprake is van overmacht is dit niet zo. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer het voor de vervoerder onvermijdelijk was om het ongeval te voorkomen. Deze aansprakelijkheid is geregeld in artikel 8:105 van het Burgerlijk Wetboek.
De Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail is een organisatie die het internationale spoorwegvervoer regelt. In artikel 26 van de Uniform Rules van The Berne Convention is geregeld dat de spoorwegvervoerder op internationaal niveau ook vaak verantwoordelijk is voor schade aan passagiers veroorzaakt door een ongeval op het spoor. Maar ook hier gelden een aantal uitzonderingen voor.
Bewijs
Door een vervoerder moet aangetoond worden of er sprake was overmacht. Er zal dan bewezen moeten worden dat bijvoorbeeld de noodstop en of het krachtige remmen voorkomen had kunnen worden. Dit is best lastig om te bewijzen.
Nu is het noodzakelijk om duidelijk te maken dat je een inzittende was tijdens het ongeval. Zo kan je bijvoorbeeld een kopie maken van jouw gekochte kaartje of kan je uit de reisgegevens van je OV-chipkaart achterhalen waar en hoe laat je ergens bent ingecheckt. Verder is het belangrijk dat je kan aantonen dat de schade die je hebt opgelopen een rechtstreeks gevolg was van het ongeval.
Schade claimen
Wanneer je een ongeval in het openbaar vervoer hebt gehad, kan je de vervoerder aansprakelijk stellen voor de opgelopen letselschade en een schadevergoeding claimen. Wanneer de aansprakelijkheid wordt erkend, is het mogelijk om de schade te verhalen. Het is belangrijk om dit zo snel mogelijk te doen, er geldt namelijk een verjaringstermijn van drie jaar. Het is handig om een letselschadespecialist in te schakelen wanneer je recht denkt te hebben op een schadevergoeding.
Bronnen:
- Artikel 8:105 lid 1 en 2 BW
- The Uniform Rules of The Berne Convention: International carriage by rail, art. 26