Verschillen bij letsel: e-bike en gewone fiets
Zoals in ”Letselschade claimen als zwakke verkeersdeelnemer” al is omschreven, worden fietsers gezien als een zwakke partij. Wat dit inhoudt is dat als er een ongeval ontstaat tussen een fietser en een andere partij, de fietser vaak in het gelijk gesteld wordt. Echter, de vraag is of dit hetzelfde is met sommige E-bikes, want deze gaan een stuk sneller dan een normale fiets.
Aansprakelijkheid bij lichte e-bikes
Om die vraag te kunnen beantwoorden moet er eerst worden gekeken wat onder de E-bike wordt verstaan. Er zijn veel verschillende soorten E-bikes: elobike, pedelec of de standaard elektrische fiets. Dus alles waar een hulpmotor in zit wordt beschouwd als een E-bike.
Een E-bike valt onder de categorie aansprakelijkheid zoals bij een normale fiets als het aan de volgende eisen voldoet:
- De elektrische motor moet een maximaal vermogen van 250 watt hebben;
- De elektrische fiets dient trapondersteuning te hebben en moet dus deels worden aangedreven door de persoon zelf door te trappen;
- De elektrische fiets moet vanaf 25 km/u stoppen met het ondersteunen van het trappen.
Als de E-bike aan de bovenstaande regels voldoet is het niet nodig een kenteken, rijbewijs of aansprakelijkheidsverzekering te nemen voor de E-bike. De aansprakelijkheid in het geval van een E-bike zoals hierboven is dan ook zoals bij een normale fiets, namelijk nooit meer dan 50% bij een botsing met een sterke verkeersdeelnemer.
Aansprakelijkheid bij zware e-bikes
Als er niet wordt voldaan aan de bovengenoemde regels wordt de E-bike niet meer gezien als fiets, maar als bromfiets. Hier is natuurlijk ook andere regelgeving voor en bovendien wordt de E-bike dan gezien als een sterke verkeersdeelnemer. Dan is andere aansprakelijkheidsregelgeving van toepassing. Bij de volgende criteria wordt een E-bike als bromfiets beschouwd:
- De elektrische motor heeft een vermogen van 250 t/m 4000 watt;
- De fiets heeft tot en met 45 km/u trapondersteuning.
Indien de E-bike binnen de bovenstaande criteria valt moet er gebruik worden gemaakt van de volgende benodigdheden:
- Er moet een WA-verzekering worden afgesloten, dit is verplicht;
- De minimale leeftijd van de bestuurder dient 16 jaar te zijn;
- De bestuurder dient een bromfietsrijbewijs AM te hebben.
De snelheid die gehanteerd dient te worden als er sprake is van een E-bike als sterke verkeersdeelnemer is 45 km/u op de rijbaan, 40 km/u op een fietspad buiten de bebouwde kom en 30 km/u op een fietspad binnen de bebouwde kom.
Meer weten over zwakke en sterke verkeersdeelnemers? 🡪 letselschade claimen als zwakke verkeersdeelnemer.
Andere regelgeving
Er zijn voor sommige E-bikes dus daadwerkelijk andere regels. Dit komt vooral door het feit dat bij die E-bikes de snelheid een stuk hoger ligt dan bij een normale fiets. Door de hogere snelheid gebeuren er niet alleen sneller ongelukken, maar zijn de gevolgen van deze ongelukken ook groter.
Bron: e-bike of toch gewone fiets
Bron: Meer extra snelle e-bikes in nederland
Bron: E-bikes en veiligheid